Hvordan feile i planlegging av tur!

I mai var jeg på ferie med mannen i Spania og jeg hadde funnet en skikkelig kul nasjonalpark der det var ulike runder man kunne gå. En av dem var akkurat passe i forhold til min form, og jeg tenkte at dette måtte vi få til en dag i ferien.

Så vi satte av en dag for å reise til El Torcal for å oppleve de kule steinformasjonene. Dannelsen av steinene er en prosess som har pågått i mange, mange år – vi snakker flere hundre millioner!! For ca 200 millioner år siden var Midtøsten og deler av Europa under Tethys-havet og dannelsen av steinformasjonene i El Torcal startet her. Kalksteiene er rester av skjell og skjelletter etter marine dyr som fantes i dette havet, som gjennom en kullsyreholdig sedimenteringsprosess har blitt til disse kule formasjonene.

Vi dro som sagt avgårde i godt humør og godt vær, men jeg hadde IKKE gjort nok forundersøkelser! For etterhvert som vi nærmet oss, kjørte vi mer og mer oppover… og temperaturen utendørs gikk mer og mer nedover… Så der det var 26 grader i byen vår da vi dro, og skulle bli opp mot 30, var det ikke mer enn 11 !! grader oppe i fjellheimen der parken lå. Og vi hadde t-skjorte og shorts på, null genser eller jakke…

Parken har opplevde dette før, for inne på turistinformasjonen kunne man kjøpe både lue, hansker, gensere, capser, vindtette jakker og fleece. Dessverre var det både utplukket og skrekkelig dyrt, så vi endte opp med et par kjappe bilder på utsiktspunktet… Neste gang reiser vi mer forberedt til El Torcal, så vi kan gå turen vår i spennende landskap! Men ja, det er jo så teit, for i huset hadde vi både jakker, bukse, skjerf og vanter vi kunne brukt! Det lønner seg altså å dobbeltsjekke informasjonen man har skaffet seg for å se om det var mer som burde vært sjekket opp… som høydemeter i vårt tilfelle!

Men det som var veldig positivt med turen, var å se den vakre naturen som finnes der det faktisk er mer fuktighet. De fleste steder vi har vært i Spania har vært preget av tørke, eller trær/busker som tåler det meste. Vi ser mye kaktus, aloe vera og andre planter som klarer seg i tørt klima, men på denne turen fant vi hele blomsterenger med nydelige farger og grønne og frodige trær.

Vakre farger! I slike tilfeller tenker jeg at jeg skulle nok laget en blomstereng i hagen! Det er jo så fint og koselig med slike frodige enger, men spørs om det hadde vært like stas i hele hagen. Skjønt et bed etter to hadde kanskje vært noe! Det må jeg vurdere… Rødt, lille, hvitt, gult, blått… hmm… ja, tror kanskje det må bli noen blomsterrike og fargerike bed som bier kan like i hagen min!

I løpet av samme tur var vi på besøk i en liten by som heter Estepona – en kjempekoselig by med små, trange brosteinslagte gater i den gamle delen. Gamle hus med fliser på vegger, trapper og rundt dørene, blomster i krukker og på vegger – alle malt i samme farge i samme gate. En lang strandpromenade med mange små restauranter og alt fra tagge-kunst til statuer. Som på flere andre strender vi har besøkt, så har noen i løpet av natten laget et landskap av sand. Det er utrolig hva folk klarer å bygge og lage. Jeg mener – jeg er skikkelig god på å bygge borg med vei under og vollgrav rundt, da det var det ungene ville ha da de var små og skulle leke lenge på stranden. Men dette her? Nei, ikke i min villeste fantasi!

Fjell landskap med trær og hus laget av sand, på stranden.

Har også sett en gigantisk, naturtro krokodille, en tro kopi av byens torg med tårn, restauranter og boder… Hvor mange timer tror du går med på et slikt prosjekt? Antar det er MANGE, og synes jo det er kult at noen lager slikt på strendene.